Vesileppis - Aktiivinen superkeskus




Lasten iät:

Vesileppis luopuu tonnikalasta ensimmäisenä suomalaisena matkailukeskuksena – suomalainen järvikala tilalle

08.09.2020

Leppävirralla sijaitseva Sport & Spa Hotel Vesileppis korvaa tonnikalan kokonaan suomalaisella järvikalalla. Kyseessä on ensimmäinen suomalainen matkailukeskus, joka on ilmoittanut luopuvansa ylikalastetun tonnikalan käytöstä.

Päätös luopua yhdestä suomalaisten eniten suosimasta säilykeruoasta syntyi Sport & Spa Hotel Vesileppiksessä vähitellen tämän vuoden aikana.

”Maistettuani kesällä tuotetta tuli heti mieleen, että sillä voisi korvata tonnikalan. Kun on olemassa kotimainen, kestävästi tuotettu vaihtoehto, on pakko kysyä, miksi käyttäisimme ennemmin tonnikalaa”, kertoo hotellinjohtaja Kimmo Rossi.

Kotimaisen kalan käyttäminen tukee Rossin mukaan hyvin myös Moomin Characters Oy:n ja John Nurmisen Säätiön koordinoimaa #MEIDÄNMERI- Itämeren suojelukampanjaa, jossa Vesileppis on mukana Muumijääluolineen. 

Rossin mukaan päätöksellä halutaan vaikuttaa kuluttajiin laajemminkin.

”Järvikalaa pitäisi ehdottomasti käyttää enemmän, koska se on todella hyvää ja sillä on positiivisia ympäristövaikutuksia”, hän lisää. 

Isoilla toimijoilla on Rossin mielestä paremmat mahdollisuudet vaikuttaa kulutustottumuksiin kuin vaikkapa yksittäisellä ravintolalla. Siksi hän toivookin, että esimerkki innostaisi myös muita ravintoloita ja hotelleja kokeilemaan kotimaista vaihtoehtoa tonnikalalle.

”Luonnonkalaa saataisiin toivottavasti sen jälkeen suurtalouspakkauksissa, kun ne nyt tulevat meillekin kuluttajapakkauksissa”, Rossi nauraa.

Yhteistyökumppaniksi Pielisen Kala

Vesileppiksessä käytetyt kalasäilykkeet tulevat nyt Atlantin sijaan naapurimaakunnasta Pohjois-Karjalasta. Yhteistyökumppaniksi valikoitui nurmeslainen Pielisen Kala, joka on Suomen suurin kotimaisten luonnonkalasäilykkeiden tuottaja.

”Heillä on laadukkaat tuotteet ja hyvät toimitusketjut. Olen seurannut heidän työtään jo pitkään, ja olen todella vakuuttunut yhteistyömme toimivuudesta”, Rossi kehuu.

Päätös tarkoittaa Vesileppikselle ainakin hetkellistä lovea katteeseen, sillä kotimaisen luonnonkalan kilohinta on toistaiseksi korkeampi kuin tonnikalan. Tämä ei kuitenkaan vaikuta tuotteiden keskihintaan.

”Pidämme kiinni siitä, että tuotteidemme hinta ei nouse, vaan teemme esimerkiksi listamme kalapizzat pienemmällä katteella, ettei kynnys maistamiselle nouse liian korkeaksi”, Rossi lupaa.

Heti alkajaisiksi järvikalasta valmistetaan siis muun muassa pitsaa, jota myydään syyskuun ajan avajaistarjoushintaan.

”Saa nähdä, mitä muuta keittiössä keksitään”, Rossi hymyilee. 

Muumijääluola tuo turisteja kaukaakin

Vesileppiksen alueella toimii kylpylä-hotellin lisäksi monitoimiareena, keilahalli, hiihtoareena, jäähalli, kauneushoitola, ravintoloita, kuntosaleja ja urheilukenttiä. Kohteessa käy vuosittain 350 000 ihmistä useista eri maista. Majoitusvuorokausia kertyy 46 000. 

Yksi alueen vetonauloista on kahden edellisen kauden ajan ollut vuonna 2019 perustettu Muumijääluola, jossa vieraili ensimmäisellä kaudella 35 000 ja tällä kaudella 30 000 asiakasta, vaikka kohde oli koronarajoitusten takia kiinni kolme kuukautta. Kolmas kausi on parhaillaan suunnitteilla, ja se alkaa perinteisesti 26. joulukuuta.

”Jääluolan suosio jatkaa kasvuaan, ja uusi näyttely tuo taas uuden tarinan ja uusia elementtejä yleisön ihmeteltäviksi. Asiakkaita tulee katsomaan jääluolaa asiakseen useiden satojen kilometrien päästä, mikä kertoo jotakin paikan vetovoimasta”, Rossi sanoo.

Myös ulkomaiset turistit ovat innoissaan Muumijääluolasta. Japanilaisten hype on Rossin mukaan jotakin aivan toista kuin kenelläkään muulla.

”Olemme vuosien varrella nähneet, että matkailukeskus on hyvä väylä viedä suomalaisia tuotteita ja arvoja myös maailmalle. Suomi ja suomalaisuus kiinnostavat nyt kovasti ulkomailla”, Rossi sanoo.

« Takaisin

Uutiset

Tapahtumat

Kurssit ja koulutukset

Blogit ja asiakastarinat

Top